پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272188
«تب دنگي» هنوز به چهارمحال و بختياري نرسيده
تاریخ انتشار : 1403/04/31 09:30:47
نمایش : 153
مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري گفت: خوشبختانه در اين استان تاکنون هيچ مورد مثبتي از ابتلا به «تب دنگي» گزارش نشده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اصغر نوروز زاده در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: اين روزها بحث پشه آئدس و «تب دنگي» در سراسر کشور و به تبع در اين استان پيچيده است.
 
وي تصريح کرد: اين پشه، بدني باريک و معمولي سياه‌رنگي دارد و نوارهاي روشن و تيره‌اي که به‌طور متناوب روي پاها قرار دارد، اين پشه را از ساير پشه‌ها متمايز مي‌کند که ميانگين در طبيعت دو هفته طول‌عمر دارد.
 
مديرگروه  پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري افزود: خطرهايي که اين پشه به‌عنوان يک تهديد براي مردم تلقي مي‌شود و از آن به‌عنوان اپيدمي‌هاي انفجاري ياد مي‌شود اين است که اين پشه در طول عمر خود سه باز تخم‌گذاري مي‌کند و در هر بار تخم‌گذاري 100 تخم توليد مي‌کند که اگر شرايط مناسب باشد براي تبديل تخم‌هاي بالغ مي‌تواند خطرهاي بسياري داشته باشد.
 
نوروز زاده اضافه کرد: آب‌هاي راکد، ظرف‌هاي زير گلدان، ظرف‌هاي موجود در زير کولر، لاستيک‌هاي مستعل موجود و ظرف آب پرندگان محيط‌هايي هستند که اگر شرايط فراهم باشد، پشه در آن تخم‌گذاري مي‌کند و پس از تبديل به پشه بالغ بيماري‌زايي مي‌کند.
 
وي يادآور شد: بحث شناسايي پشه و شناسايي و تشخيص بيماراني که به «تب دنگي» مبتلا شده‌اند دو موضوعي هستند که مطرح است، اين پشه دو نوع مهاجم و غيرمهاجم است.
 
مديرگروه  پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري افزود: نوع غيرمهاجم اين پشه در استان‌هاي گلستان، مازندران و اردبيل شناسايي شده و نوع مهاجم پشه آئدس در استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان و بوشهر ديده شده و بر اساس نظام مراقبتي سندروميک جاري و ساري در کشور تا امروز بالغ‌بر 150 بيمار مثبت تب دنگي در کشور شناسايي شده که از اين تعداد بيشتر از کشورهاي حوزه خليج فارس به‌ويژه امارات وارد کشور شده‌اند.
 
نوروز زاده ادامه داد: تنها 12 مورد از اين 150 مورد بيماري انتقال محلي هستند بدين معنا که پشه در خود کشور، استان و جاهاي شناسايي شده فرد مورد گزش واقع شده و بيماري رخ داده است.
 
وي بيان داشت: از اين 12 مورد 11 مورد در بندر لنگه استان هرمزگان و يک مورد هم در شهرستان چابهار مي‌باشد.
 
مديرگروه  پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري عنوان داشت: خوشبختانه در اين استان تاکنون هيچ مورد مثبتي از ابتلا به «تب دنگي» گزارش نشده است و همکاران در مراکز خدمات جامع سلامت و بيمارستان‌ها در بحث کميته نظام مراقبت و درمان مسئول رصد اين بيماري هستند.
 
نوروز زاده خاطرنشان کرد: براي از بين بردن پشه بايد اقداماتي درخصوص کاهش منبع انجام شود، به اين صورت که آب‌هاي راکد موجود تحت هر شرايطي از بين برود، ظروف زير گلدان‌ها هر روز تميز شود، محل‌هاي مناسب براي تخم‌گذاري مانند ظروف زير کولر، لاستيک‌هاي مستعمل، سطل‌هاي زباله خانگي و ظرف آب پرندگان به‌صورت روزانه تميز شود تا شرايط براي تخم‌گذاري و تکثير پشه از بين برود.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html